zaterdag 7 februari 2015

Wat je als webpreneur kunt leren van Coca-Cola



Zoals iedereen weet is er 1 merk die je werkelijk in elke uithoek van de wereld, waar je ook bent, kunt vinden dan is het wel Coca Cola. Wat doet Coca-Cola nu anders dan de gemiddelde onderneming? Wat kunnen wij als webpreneurs nu van leren?

In het kort zijn er 3 velden te benoemen:
1) Gebruik en direct toepassen van "real time data", snelle analyses en direct sturen als de uitkomst en of cijfers tegenvallen (dus geen 4 weken wachten tot de volgende MT)
2) Als je het als bedrijf niet zelf kunt organiseren omdat je totaal onbekend in het gebied bent, verbindt jezelf met lokale ondernemers die de mogelijkheden wel kennen zodat jij je kunt focussen op je product, je partner op de verkoop & distributie.
3) Marketing: Je centrale boodschap (in dit geval Open Happiness) Maak dit lokaal herkenbaar.(Hapiness in SA wordt anders geuit of herkent dan in Nederland, Coca-Cola maakt 18 verschillende versies van het liedje!)

Milanda French Gates heeft er een bijzondere TED talk overgehouden "What NGO's can learn form Coca-Cola" met de gedachtte als je in elke uithoek wel een cola kan krijgen waarom dan geen schoon water, condooms, verbandmiddelen, rijst, tenten etc.?


De link met webpreneurs::
Doe je echt alles zelf? Ben je echt te druk met randzaken zoals inpakken, versturen, labels printen in plaats van verkopen? Denk aan Coca-Cola, als het hun prinaire proces verstoord (produceren en verkopen) gaan ze een verbinding aan met een lokale partner en samen succesvol (dus elkaar ook de marge gunnen) is altijd beter dan heel hard moeten werken voor uiteindelijk dezelfde winst.

Hoe vaak stuur je op getallen, dagelijks? Wekelijks of eens per 3 maanden bij de accountant? De meesten weten exact wat het best verkopende product is in de online shop, maar wat is nu je meest winstgevende product en waarom niet ingezet om daar er meer van te verkopen? Het mooie is dat je naar alle waarschijnlijkheid al beschikt over zeer bruikbare data, gewoon vanuit je CMS! Tis een kwestie van analyseren en toepasssen. 

Hoe korter je er boven op zit, hoe beter. Hoeveel mails ontvang je van klanten? Wat is de trend van de vragen en opmerkingen? Wat zijn je bezoekers aantallen, hoeveel conversie, waar gaat het goed en waar kun je nog verbeteren tijdens het bestel en check-out proces? Wat kan ik leren van mijn concullegas? Het zijn allemaal signalen waar je iets mee kunt, om je shop te verbeteren en in te zetten op groei van je onderneming!
Te druk? Te weinig tijd? Uitbesteden!! Leer van Coca cola, op een dag besloten ze ook om het te gaan doen!

Het webpreneurs ABC-tje: Analyseren, Bedenken, Conversie!

Happy Sales!
Cornelis

Geen opmerkingen:

Een reactie posten