woensdag 14 januari 2015

144 Karakters Echte Aandacht

Hallo Allemaal!

Zo het nieuwe jaar is weer begonnen en ik heb heel wat recepties bezocht de afgelopen 2 weken. Zeker heel gezellig en sommigen ook heel nuttig maar je kunt vaststellen: er wordt wat afgepraat, zoveel zelfs dat we de draad ervan kwijtraken en t gevolg is dat we na zoveel blabla niet meer luisteren, de aandacht verliezen....Begrijp me goed, dat is een normale menselijke reactie...maar ja eigenlijk best wel een vervelende want ja je wilt die ander toch ook niet tekort doen met je aandacht. Als ik merk dat ik afdwaal tijdens zo'n gesprek dan pas ik altijd het "twitter-luister-truukje" toe.

144 karakters
Ik probeer om in max 144 karakters te samenvatten wat die ander nu vertelde: Het "dwingt" je tot goed luisteren, je er een beeld bij te vormen en t samen te vatten. Dit geef ik dan terug aan de spreker en verbazingwekkende reacties krijg je dan. Mensen gaan stralen, hun houding veranderd, ze zijn geintresseerd wat ik te vertellen heb. Kijk en dat biedt kansen om je boodschap over te brengen!

Kan ik het ook leren?
Ja natuurlijk! Om dit luisteren te oefenen kan ik je een avondje lokale politiek van harte aanbevelen. Het leert je een paar dingen. KernKrachtig luisteren (in de kern en krachtig) want er zijn een hoop tussenzinnen die je gemakkelijk als "informatie" zou kunnen duiden maar die dan eigenlijk niet meer zijn dan een inleiding op hun standpunt. Het leert je snel te twitteren en dat doe ik ook gelijk, zonder toevoegingen of persoonlijke opmerkingen en mijn volgers vinden het heerlijk. Krijg heel veel reacties van mensen en van velen heb ik al een compliment gekregen vanwege de goede samenvattingen. Dat leerde me: KernKrachtig is wat men wil.

Hoe helpt dat je business?
NLP for Businesswords is eigenlijk hetzelfde: Luisteren, samenvatten tot 144 karakters en dan heb je een vertrekpunt gecreeerd om met je klanten te communiceren. Ik heb niks aan een opsomming van allerlei technische zaken, ik wil weten of dat ding het doet en aan mijn verwachting gaat voldoen. Kort en bondig en dat je "de beste webshop bent van de hele wereld" en daarom bij mij moet bestellen is een de "politieke tussenzin" die mij zeker niet of de streep krijgt. Verkoop mij dat ding! KernKrachtig is wat ik wil.

Hoe? Elke dag trainen:
Door jezelf te blijven uitdagen en te oefenen verkrijg je vaardigheden. Je kunt het bijvoorbeeld ook doen met het Journaal of talkshows (die van Jinek zijn geweldig!!!!) Geef het maar oprechtte aandacht en je zult merken dat je anders gaat luisteren, toonhoogtes, stemvribraties, het heeft allemaal invloed hoe iets over komt. Oefen het elke dag. Vergelijk het met een atleet die elke dag traint voor de aankomende Olympische spelen. Ondernemen is tenslotte topsport. elke dag maximale prestaties. Dat is wat telt! Deze vaardigheid zet ik met veel plezier dagelijks om mijn opdrachtgevers verder te helpen met hun online sales. KernKrachtig is wat je klant wil.

Om deze blog maar samen te vatten in 19 karakters: #EchteAandachtWerkt

Cornelis
datgaanwedoen@gmail.com
06-48778101


PS: Heb je ze geteld?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten